Lehet-e gluténmentes diétával fogyni?




A lisztérzékenység az elmúlt évtizedekben került reflektorfénybe, és egy egészen új iparág alakult ki köréje. Ennek köszönhetően világszerte emberek milliói számára lett segítség abban, hogy egészségesen, tünetmentesen élhessék mindennapjaikat. A coeliákiások, lisztérzékenyek amellett, hogy tünetmentesen élhetnek a diéta betartása mellett, arról is beszámolnak, hogy a glutén elhagyásával emésztésük normalizálódik, és egy mértéktartó, tudatos étkezés mellett beáll az ideális testsúlyuk is. Az érintett betegek általában hízásról számolnak be, de az ő esetükben ez helyénvaló is.



Ugyanakkor egy egészséges ember számára, az egyébként túlzásba vitt gluténtartalmú (lisztes, tésztás ételek) ételek időszakos elhagyásával fogyás tapasztalható.
Ebben az írásban az egyébként egészséges szervezet tisztításáról írok gluténmentes étrend folytatásával.

Ezt saját tapasztalatommal is igazolhatom. A gluténmentes receptkönyvem írása során a látható glutént kiiktattam a konyhámból, és egészen rövid idő elteltével (2-3 hét alatt több kilótól is megszabadultam). Az anyagcsere valóban felgyorsul, és szép lassan elkezdenek elfolyni a felesleges zsírpárnák, a test átalakul, egészséges és szép formát kezd ölteni.




Gluténtartalmú alapanyagok: búza (tönköly és kamut búza is), rozs, árba, és ezek minden feldolgozott formája.



Természetesen azoknak, akiknek bizonyítottan nincs érzékenységük a gluténre, és nincs coeliákiájuk sem, nem kell lemondaniuk a gluténos ételekről örökre. A szervezetünk ilyen formájú tisztítása, és testsúlyunk beállítása egy átmeneti időszakot kell, hogy képviseljen.






Egy egészséges ember számára a glutén egy olyan fehérje, amit nem kell likvidálni az életéből totálisan.


A legnagyobb probléma az átlagember étkezésében a túlzott szélsőségesség. Hajlamosak vagyunk olyan ételeket enni napi szinten nagy mennyiségben, amik könnyen, olcsón, és gyorsan beszerezhetőek, vagy előállíthatóak: ilyen a kenyér és a tésztafélék.
Egy gluténmentes diéta során olyan mértékben szélesíthetjük alapanyag ismereteinket, ízlésünket, hogy feltehetően a diéta után már eleve kevesebb gluténtartalmú ételt fogunk enni. Étrendünk sokkal változatosabbá válik, kevésbé leszünk fogékonyak a szélsőségesen egyhangú étkezésre. Jobban kordában tudjuk tartani a tápanyagbevitelünket, anyagcserénket, így a testsúlyunkat is.


Fontos! Ha a diéta első 10 napjában jelentős változást (jobbulást) tapasztalsz az egészségi állapotodon, kezdj el újra gluténtartalmú ételeket enni, aztán menj el gasztro-enteriológushoz! Fontos, hogy kiderüljön, érintett vagy-e a betegségben.

Csak akkor diagnosztizálható a probléma, ha a glutén jelen van a szervezetünkben!


Felszívódási problémák forrása lehet a gluténtartalmú ételek túlzásba vitt fogyasztása

Egyes szakvélemények szerint a glutén rárakódik a vékonybelek falára, és ezzel két fronton károsíthatja az egészségünket. Egyfelől megnehezíti az egyébként bevitt (elfogyasztott) vitaminok, ásványi anyagok, mikro és makro anyagok felszívódását. Másfelől ellehetetleníti a test természetes méregtelenítését. Nem kell orvosnak, vagy táplálkozási szakértőnek lenni ahhoz, hogy világossá váljon, egyik jelenség sem jelent túl sok jót számunkra.
Ha a bevitt értékes anyagok nem szívódnak fel, akkor olyan, mintha lyukas tankba töltenénk a benzint. Mivel nem hasznosulnak a bevitt anyagok, a szervezet még többet, és többet kér. De ha nem oldjuk meg a probléma gyökerét, akkor csak az üres kalóriák maradnak rajtunk, és máris ott tartunk, hogy nem férünk a ruhánkba.
Ha pedig nem tudunk rendesen méregteleníteni, akkor szép lassan betegségek alakulnak ki a szervezetünkben. A ki nem ürült méreganyagok pedig szeretik zsírpárnákkal körülvenni magukat.

Logikusnak tűnik tehát, hogy ha kiiktatjuk a glutént (a legnagyobb mennyiségben fogyasztott gluténtartalmú alapanyag a búza, és annak feldolgozott formái) a szervezetünkből egy időre, akkor a szervezetünket segítjük abban, hogy rendeltetésszerűen végezze a feladatát: méregtelenítsen, és hasznosíthassa a bevitt értékes anyagokat. Ha ez megtörténik, és fellélegzik a testünk, olyan állapotot érhetünk el, amiről talán nem is álmodtunk volna. Felgyorsul az anyagcsere, energikusabbá válunk, elmúlik a kényszeres evés jelensége, elkezdünk fogyni, és egészségesebben élni. Közben számtalan új, egészséges, rostokban és vitaminokban gazdag alapanyagokat kezdünk el enni, ami segíti a szervezet regenerálódást. A diéta után lehet glutén tartalmú ételeket enni, de ha tartósan meg akarjuk őrizni alakunkat, akkor ritkábban, kevesebb mennyiségben tegyük ezt.


40 nap kell a változáshoz

A legnagyobb problémát egy életmódváltásban, diétában, vagy bármi másban, az életünkben az jelenti, hogy átálljunk az új szokásokra. A gluténmentes, vagy glutén csökkentett étrend is nehézkes lehet eleinte, hiszen egy időre le kell mondani a tésztákról, a kenyérről, ráadásul folyamatosan figyelni kell az élelmiszerek címkéit, hogy van-e bennük gluténtartalmú összetevő.
A legnagyobb gondot ugyanakkor szerintem az akaraterő és a lustaság jeleni. A diagnosztizált betegeknél nem kérdéses, hogy váltaniuk kell, ha meg akarnak szabadulni a kellemetlen tüneteiktől. Nekik életük végéig 100 %-an tartaniuk kell a diétát.
De akik csak fogyni szeretnének, vagy életmódot váltani, azok könnyen feladhatják.


Általánosságban elmondható, hogy az új szokások kialakításához körülbelül 40 napra van szükség. Ennyi idő alatt a régi berögzült rossz szokásokat jó, és egészséges új szokásokra tudjuk cserélni.




Egy ilyen diéta egyben (én úgy gondolom) az akarat próbája is. Nem elég tudni, hogy változtatni kell, de tenni, és tenni kell érte. Ha pedig az egészségi állapotunk, és életminőségünk javulása a tét, akkor megéri megélni, túlélni a kezdeti nehéz időszakot.


!!! Ha felmerül a gyanú, vagy bizonyosságot nyer, hogy érintett vagy a lisztérzékenységben, vagy coeliákiában, itt szerezhetsz bővebb információkat.

Forrás:Lisztérzékenyek Érdekképviseletének Országos Egyesülete.