Gluténmentes gabonák, álgabonák



Kukoricaliszt, kukoricakeményítő, kukoricadara

A kukorica egy gluténmentes gabona, amit liszt, dara, és keményítő formában is használhatunk a gluténmentes sütemények sütése során. Lisztjét első sorban omlós tésztákhoz ajánlanám, más lisztekkel keverve, mert állagra kisülve morzsalékosabb. Darájából készíthetünk tejbegrízt, vagy akár répatortát is, de egy édes gyümölcsös mártással nyakon borított puliszka is remek alternatíva lehet egy finom süteményre. Keményítőjét használhatjuk pudingok, krémek, és sodók sűrítéséhez, vagy kenyerek, és egyéb süteménytészták állagának javítására. Figyeljünk arra, hogy mindig GMO mentes kukoricatermékeket használjuk.

Fehér, illetve barna rizsliszt 

A rizsliszt az egyik legsokoldalúbban használható, viszonylag olcsóbban beszerezhető gluténmentes lisztféleség. Érdemes belőle a barnát választani, mert abban rostok, és vitaminok is találhatók. Használatukban a kettő megegyezik. Rizslisztet használhatunk kevert tésztákhoz, muffinokhoz (cideres muffin recept), piskótákhoz, browniekhoz.

Köles liszt

A köles alapvetően nem gabona, de akként használjuk, sőt, kiemelkedő élettani hatásainak köszönhetően gyakran nevezik szupergabonának is. Szemes terméséből főzhetünk pudingot, lisztté őrölve pedig omlós tésztákhoz keverve használható fel a leginkább. Kisülve szárazabb, ezért is alkalmas kekszek, linzerek sütésére. Önmagában is alkalmas kekszsütésre, de íze annyira karakteres, hogy érdemes más liszttel (pl. rizsliszt), vagy magőrleménnyel (pl. őrölt mandula) keverni.

Hajdina liszt

A hajdinát szintén sokszor titulálják szupergabonának értékes tápanyagjai, vitaminja miatt. A süteménysütés során a hajdinának inkább a lisztjét érdemes használni. Erős íze miatt érdemes mással keverni. Kiválóan alkalmas palacsintasütésre, csokis tésztákban ugyanakkor nem érezhető karakán íze. Felhasználható még kenyerek, lepények sütésére is.

Cirokliszt

A cirok is egy álgabona, amit sokáig állatok takarmányozására használták fel. Manapság lisztjét felfedezte a gluténmentes konyha, szerencsére, hiszen íztelen, semleges lisztje tele van ásványi anyagokkal és rostokkal is, amik növelik a belőlük készült ételek beltartalmi értékeit. 15-20 %-ban keverhető más lisztekkel. Nagyon jól használható kenyerekhez, kevert tésztákhoz, és kekszekhez is.




Zabliszt

Bár a zab eleve gluténmentes, az aratása, tárolása, és a feldolgozása sok esetben keresztszennyeződéssel jár együtt, ezért a legtöbb gluténérzékeny kerüli. Sajnos, mert a zabpehely, és a zabliszt is nagyon jól alkalmazható a sütemények sütése során, ráadásul nagyon jók a beltartalmi értékei is. Amennyiben sikerül tiszta zabhoz jutni, amin jelzik, hogy GM üzemben csomagolták, úgy érdemes ebből is beszerezni pár zacskónyit. Fantasztikusan jó palacsinta tésztába, piskótába, muffinba, kevert és csokis tésztákba, müzliszelethez.



Ezek a gluténmentes lisztek könnyen és olcsón beszerezhetőek, ezért érdemes ezekből raktárkészleten tartani otthon. Természetesen beszerezhetők más, különlegesebb, és egészséges lisztek is, mint az amaránt, quinoa, teff, vagy a tápióka. Érdemes ezeket is kipróbálni, keverni, variálni más lisztekkel együtt.


Magőrlemények, maglisztek

Az olajos magok őrleményei, vagy zsírtalanított lisztjeik szintén gluténmentesek. Süteménysütéshez leggyakrabban a diót, mandulát, mákot, mogyorót, kókuszdiót használunk. (paleo csokitorta recept)
Ezeket bátran keverhetjük keksz-, illetve linzertésztákhoz. Használatukkal nem csak porhanyósabb, de ízesebb süteményeket süthetünk. Bátran használjuk őket piskótatészta sütéshez is, vagy csak magukban, vagy rizsliszttel, kukoricakeményítővel keverve.

Állagjavítók

Mivel a gluténmentes lisztekből hiányzik a sikér, ami a búzalisztes sütemények kiváló állagát adják, a gluténemntesen készülő egyes sütemények készítése során érdemes valamiféle állagjavító hozzávalót használni. Ilyenek lehetnek a xantán gumi, guargumi, az útifűmaghéj, a tápióka keményítő, vagy akár a konjak liszt is. Ezek adagolását mindig az adott receptnek megfelelően végezzük el. Használatuk első sorban kenyerek, vagy kevert tészták sütése során javasolt, hogy a tészta szaftosabb maradjon, ne száradjon ki gyorsan. Én útifűmaghéjat, tápiókát, vagy konjak lisztet használok.


forrás: http://www.ritakonyhaja.hu