Vitaminok


Mai túlhajtott világunkban, szinte nélkülözhetetlen hogy az ember mindig friss és tettrekész legyen, hogy meg tudjon felelni mind a munkahelyén, mind otthon illetve legyen elegendő energiája a szabadideje aktív és tartalmas elköltésére.
Az emberi szervezetbe a vitaminokat többnyire táplálékkal vesszük fel. A vitaminok közül néhány a kémiailag hozzájuk hasonló szerkezetű anyagból, az elővitaminokból (provitaminok) képződnek. Léteznek antivitaminok (vitamin-antagonista), olyan anyagok, melyek valamilyen vitamint kivonnak az enzimekből.
Vitaminhiányos táplálkozás esetén kóros tünetek jelentkezhetnek: enyhébb esetben a vitaminszegénység hipovitaminózis súlyosabb esetben vitaminhiány azaz avitaminózis léphet fel.
Az alábbi vitaminokról írt oldallal megpróbálunk ebben segíteni, hogy a mára már nélkülözhetetlen vitaminok, táplálék kiegészítők, ásványi anyagok, nyomelemek sűrű rengetegében, segítünk eligazodni. Számba vesszük az összes vitamint és meghatározzuk az ásványi anyagokat és nyomelemeket.
Ezen oldalak segítségével mindenki eldöntheti, hogy az általa fogyasztott vitamin készítmény megfelelő adagban tartalmaz-e minden alkotóelemet amire a mindennapokban szükség van, illetve hogy az életstílusához legmegfelelőbb étrend kiegészítőkhöz hozzá jut-e minden nap a szervezete.
 
A- vitamin-retinol
 
-Javítja a gyengén látást, a farkasvakságot, szempanaszok esetében sok segítséget ad. Léguti fertőzésekkel szemben növeli az ellen-állóképességet. Segíti az öregedéssel járó foltok eltűnését, erősíti a csontokat, gyorsítja a növekedést, egészségesen tartja a hajat, a bőrt a fogakat és fogínyt.
természetes formái: máj, tojás, tej és tejtermék, margarin, zöld és sárga főzelék, és sárga gyümölcsök.
 
B1-vitamin
 
- vízoldékony, naponta pótolandó vitamin, a szénhidrátok lebontásában játszik szerepet, egészséges izom- és idegrendszer, szívműködés segítése, B1-,B2 és B6 vitaminokat azonos dózisokban célszerű adagolni,az ideális hatás érdekében.
 
természetes formái: hántolatlan rizs, korpás búza, zabliszt, korpa, szárított élesztő, amerikaimogyoró, tej és legtöbb zöldségféle.
 
B6-vitamin
 
-vízoldékony, emésztés után 8 órán belül kiürül a szervezetből, ezért rendszeresen pótolni kell, vagy táplálékkal, vagy vitaminkészítményekkel.Természetes vizelethajtó szerként működik, csökkenti az éjszakai izomgörcsöket, segít megakadályozni a különböző idegbetegséget, bőrbetegségeket, nélkülözhetetlen az ellenanyagok, és a vörösvérsejtek képződéséhez, ha magas fehérjetartalmú étrendet folytatunk. C vitaminnal és Magnéziummal együtt szedve fejti ki a legkedvezőbben a hatását.
 
természetes formái:búzakorpa, búza-csira, sörélesztő, máj, vese, szív, melasz, tej, káposzta, marhahús, tojás.
 
B12-vitamin
 
-vízoldékony és igen kis adagokban hatásos, egyetlen vitamin aminek egy fémion nélkülözhetetlen alkotórésze, a gyomorból szívódik fel, közben kalciummal kell kapcsolódnia, ahhoz, hogy tökéletes hatása legyen. Elősegíti a vörösvérsejtek képződését, megelőzi a vérszegénységet. Fokozza a gyerekek étvágyát, növeli a koncentráló képességet.
 
természetes formái: máj, vese, tojás, tej, sajt, marha- és sertéshús.
 
C-vitamin
 
-Segít megelőzni a vírus és különböző baktérium fertőzéseket, serkenti az immunrendszer működését, csökkenti a vér koleszterin szintjét, segít a nátha megelőzésében.
 
természetes formái: citrusfélék, bogyós termések, a zöld és leveles főzelékek, paradicsom, paprika, kelvirág, fekete ribizli, csipkebogyó, savanyú-káposzta.
 
D-vitamin
 
-Zsírban oldódó vitamin. Nem táplálékkal jut hozzá a szervezet, hanem állati illetve növényi eredetű provitaminokból alakul ki magában a szervezetben.Segít beépülni és felszívódni a kalcium és foszfornak, csontritkulás megelőzése, csontok fogak fejlődése.
 
természetes formái: halmájolaj, szardínia, hering, tonhal, lazac, tej és tejtermékek. Napsütés hatására az emberi bőrben keletkezik, teljes zsírtartalmú élelmiszerek, malátával kevert tejes italok.
 
E-vitamin
 
-oxigénnel látja el a szervezetet, ezáltal fokozza annak állóképességét, megőrzi a fiatalságot, mert késlelteti az öregedést, sejthártyák karbantartása.
 
természetes formái: növényi olajok, tojássárgája, teljes kiőrlésű gabonakészítmények,búza-csira, leveles zöldségek, dió és más olajos magvak, hüvelyesek, margarin